Ką valgyti, kad būtų pieno?

Tam, kad būtų pieno, mamai nereikia valgyti nieko ypatingo. Mamos pienas gaminamas iš medžiagų, esančių mamos kūne ir pieno kiekis tiesiogiai nepriklauso nuo to kiek ir ką mama valgo. Pieno gamybos procesą valdo hormonai, pačioje pradžioje endokrininė sistema. Vėliau, kai pieno kiekis susireguliuoja, pieno gamyba labiau priklauso nuo autokrininės sistemos, t. y. pieną gaminančios ląstelės pačios ir išskiria prolaktiną, kuris stimuliuoja jas toliau gaminti pieną.

Pieno gamyba priklauso nuo paklausos. Kuo dažniau ir kuo geriau ištuštinama krūtis, tuo daugiau ji pagamina pieno. Kad kūdikis gerai ištuštintų krūtį, svarbu, kad jis gerai apžiotų krūtį, sugebėtų gerai ją žįsti ir būtų pakankamai stiprus, kad pajėgtų pieną traukti.

Kitos priežastys, dėl kurių pieno gali nepakakti gali būti susiję su mamos anatomija, kuomet krūtys yra nepakankamai išsivysčiusios ar dėl traumų, operacijų yra pažeisti nervai, kuriais informacija apie krūties žindimą patenka į smegenis ir skatina pieno gamybai ir tekėjimui reikalingų hormonų išsiskyrimą, o taip pat endokrininės sistemos funcionavimu ar jo nepakankamumu.

Šiame straipsnyje pateiksiu informaciją apie tai, kaip būtų galima padėti organizmui geriau funkcionuoti, kad krūtys galėtų pagaminti daugiau pieno. Tačiau tikiuosi, kad jūs pakankamai atidžiai išstudijavote aukščiau minėtas priežastis, dėl kurių pieno gamyba gali būti nepakankama ir padarėte viską, kad užtikrintumėte maksimalią pieno gamybą. Tokiu atveju perėjimas prie maistinių ir vaistinių medžiagų gali būti prasmingas ir kartais net naudingas. Priešingu atveju, jeigu žindoma blogai padavus krūtį ir krūtis nėra ištuštinama gerai, šios priemonės yra beprasmės siekiant pagausinti pieno gamybą. Moterims, kurios vartoja čia minimus maisto produktus, pieno gamyba neprasideda, jeigu jos nežindo. Todėl ir pagausėjimas savaime nėra garantuojamas.

Taigi, pradedame.

Visais laikais mamoms liaudies medicinoje buvo rekomenduojama ką nors valgyti tam, kad pieno būtų ir kažko nevalgyti tam, kad pieno kiekis nesumažėtų. Kai kurios iš šių rekomendacijų gali būti visiškai nepagrįstos (pvz. patarimas mamai gerti karvės pieną, kad ji turėtų pieno), o kitos gali turėti kokį nors pagrindą, gautą empirinių stebėjimų metu. Tyrimų, kaip koks nors produktas veikia pieno gamybą ir kiek universalus yra poveikis, beveik nėra. Todėl telieka remtis tradicijomis ir žinių nuotrupomis.

Hipokratas yra pasakęs „Tegul tavo vaistas bus tavo maistas, o tavo maistas – tau vaistas.“ Senos kultūros dažniausia yra išlaikiusios šią tradiciją ir pirmiausiai maistu, o ne cheminėmis medžiagomis stengiasi padėti atgauti sveikatą ar išlikti sveikam. Tiek kiniečių medicina, tiek ajurvedinė tradicija turi rekomendacijas kaip mama po gimdymo turėtų maitintis ir elgtis, kad jai gausiai gamintųsi maistingas pienas kūdikiui pamaitinti.

Tam kad pienas būtų maistingas, Rytų Indijos Ajurvedinė tradicija rekomenduoja mamoms valgyti migdolų riešutus, kokoso riešutus ir sezamo sėklas. Taip pat rekomenduojami anakrardžių, Makadmijos riešutai, kaip gausinantys pieno gamybą. Riešutus rekomenduojama valgyti nekepintus ir nesūdytus. Prieš valgydama palengvinsite savo skrandžiui darbą, jeigu iš vakaro užsimerksite juos šaltame vandenyje ir pamirkysite per naktį. Sezamo sėklas galite rasti ir pastos pavidalu, vadinamas Tahini, kurį galite tepti ant duonos ir valgyti. Taip pat galite išmėginti linų sėmenis, be tikėtinos pieno gamybos skatinimo po gimdymo jie dar gali palengvinti ir žarnyno veiklą, neleisti užkietėti mamos viduriams. Pieno gamybai ir palaikymui Ajurvedinėje tradicijoje rekomenduojama valgyti su karvės pienu pagamintą ryžių pudingą, pagardintą cukrumi, moliūgų ir saulėgrąžų sėklomis.

Kiniečių mitybos tradicijoje tikima, kad pieno gamyba priklauso nuo maisto, kuris reguliuoja kūno šilumą ir skysčius. Šiam maistui priskiriama vištienos su kaulais sriuba (tik kartą per savaitę), jūros gėrybių sriuba, virta, dažniausiai žalioji, paprika, soros, ryžiai, anyžiai, pankoliai, krapai, kumynas, kmynas ir imbieras. Galima valgyti tiek žalias ar termiškai apdorotas pankolių šaknis, tiek gamintis pankolių sėklų arbatą.

Imbieras gali pagerinti pieno atleidimą ir tekėjimą. Galima gerti imbiero arbatas arba imbierinį vyną, kuris paprastai gardinamas natūraliu imbieru. Tačiau iš karto po gimdymo, ypatingai jeigu gausiai kraujavote, ar kol kraujuojate imbiero vartoti nerekomenduojama dėl to, kad jis gali sukelti dar didesnį kraujavimą. Jeigu vartojate kokius nors vaistus, pasitarkite su gydytoju dėl imbiero poveikio, nes jis gali padidinti vaistų veikimo efektą, ypatingai jeigu sergate diabetu ar naudojate vaistus kraujui skystinti ar širdies problemoms gydyti.

Kitas maistas, kuriam priskiriamos pieno gamybą gausinančios savybės, yra salotos, pievagrybiai, miežiai, avižos (čia yra paprastas 3 sudedamųjų dalių avižinių sausainių receptas), avinžirniai, mung pupelės, lęšiai, kiaulpienės lapai. Šie produktai turi įvairių maistinių medžiagų, kurios galėtų padėti mamoms jaustis geriau ir gausiau gaminti pieno, jeigu mamos šių medžiagų stokoja. Pvz. sezamuose gausu kalcio, salotos, žalioji paprika – geležies šaltinis, kituose taip pat gausu omega-3 riebijų rūgščių, vitaminų, mineralų ar geležies.

Daugelyje tradicinių virtuvių mamoms siūlomi iš grūdų pagaminti gėrimai. Tai gali būti skystas piene virtų avižų ar kukurūzų miltų gėrimas, siūlomas mamoms Meksikoje ar miežių, pavirtų vandenyje su pankoliais, gėrimas naudotas Europoje. Šiuo metu yra populiarios grūdinės skrudintos kavos gali būti kaip būdas pagausinti pieno kiekį neužsiimant ilgais virimais, nes dažniausiai tokios kavos komponentai, be kitų, yra miežiai, taip pat cikorijos, kiaulpienės, kurie tradiciškai laikomi pieno gamybos skatintojais. Šiaurės Amerikoje populiaresnės avižos. Jos, kaip ir pupelės, rudieji ryžiai ir kiti pilno grūdo produktai turi daug skaidulų.

Morkos ir jų sėklos turi daug beta-karoteno, burokėliai ir salotos – geležies, vitaminų, mineralų, fermentų. Dilgėlės ir kiaulpienės skatina skysčių pertekiausi šalinimą, dėl to padeda sumažinti tinimus po gimdymo, gali padėti pašalinti gimdymo metu gautų intraveninių skyčių kiekį ir dėl šio poveikio gali palengvinti pieno tekėjimą mažindami krūties patinimą po gimdymo. Dilgėlės taip pat skatina kraujo krešumą. Cikorijos, špinatai, burokėlių lapeliai, lapiniai kopūstai – visa tai tinka mineralų, vitaminų ir fermentų kiekiui palaikyti. Salotas ir lapus galima pagardinti prieskoniais, kurie taip pat manoma, skatina pieno gamybą: krapais ir kmynais, bazilikais ir mairūnais. Sausos ar daigintos liucernos sėklos puikiai dera su visomis šiomis daržovėmis ir pieno gamybos skatinimu. Ciberžolė yra ypatingai vertinama, manoma, kad ji skatina pieno gamybą ir mažina riziką susirgti krūties uždegimu, turi antioksidantinių ir antiuždegiminių savybių. Krūties uždegimo profilaktikai rekomeduojama pusė arbatinio šaukštelio ciberžolės. Ciberžolės reikėtų vengti, jeigu pieno gamyba sumažėjo dėl nėštumo, ypatingai jeigu gresia persileidimas.

Dar vienas prieskonis, kuris nuo seno laikomas pieno gamybos skatintoju, yra česnakas. Nors tarp mamų šiuo metu yra paplitusi nuomonė, kad česnako reikia vengti dėl jo ryškaus skonio, kuris jaučiamas piene ir dėl to manoma, kad kūdikis gal tokio pieno atsisakyti, tyrimai rodo, kad dauguma vaikų pirmą kartą į česnaką reaguoja su susidomėjimu ilgiau žįsdami krūtį, nors didesnio pieno kiekio nesuvalgo. Jeigu neramina kaip jūsų mažylis reaguos į pieno gamybos skatinimą česnaku, pradėkite nuo nedidelių kiekių ir stebėkite reakcijas. Svogūnas tam taip pat tinka. Jeigu nesijaučiate blogai po vidutiniško kiekio česnako ir svogūno valgymo ir mažyliui jie taip pat patinka, galite naudoti juos pieno gamybai gausinti. Česnako ir svogūno vengti reikėtų tuo atveju, jeigu vartojate kraujo krešumą mažinančius vaistus.

Vienas iš papildų, kuris, mamų liudijimu, pagausina pieno gamybą labai greitai, yra maistinės arba alaus mielės. Jose gausu chromo, B grupės vitaminų, baltymų ir fitoestrogenų. Kartais nuo mielių pertekliaus kai kurioms mamoms atrodo, kad kūdikiams ima kauptis dujos pilveliuose, todėl verta pradėti nuo mažų kiekių.

Mamoms, gausinančioms pieno gamybą, rekomenduojami sviestas, kokosų, alyvuogių, sezamų ar linų sėmenų aliejai. Juos galite maišyti su košėmis ir salotomis. Kiekvieną patiekalą galite pasigardinti ketvirčiu šaukštelio kurio nors aliejaus, naudodama skirtingus aliejus skirtingiems patiekalams. Reikėtų vengti dehidruotų riebalų ir transriebalų, pvz. margarino.

Gėrimui puikiai tinka vanduo, nealkoholnis alus, nealkoholinis imbierinis vynas, įvairios arbatos, skatinančios pieno gamybą, rooibos arbata. Žalieji kokteiliai iš miežių, avižų želmenų, liucernos daigų, spirulinos gausūs vitaminų ir mineralų, be to žalios spalvos produktai tradiciškai laikomi pieno gamybos gausintojais.

Renkantis vaisius pirmumą galima teikti abrikosams, datulėms ir figoms, jie galėtų labiausiai pasitarnauti pieno kiekio didinimui. Taip pat galima išbandyti persikų, nektarinų ir slyvų veikimą. 

NEREKOMENDUOJAMA žindymo metu vartoti didesnių kiekių petražolių, šalavijų, čiobrelių, rozmarinų, pipirmėčių tiek arbatų, tiek prieskonių, tiek saldainių ar dantų pastos pavidalu.

 

Būkite atsargios ir maisto produktus, kurie gausintų pieno gamybą, rinkitės atsakingai. Jeigu esate alergiška jūs ar tėtis – nevartokite. Jeigu nepastebite efekto nors vartojate ilgai, greičiausiai jums šis produktas nėra tas, kuris pagerintų jūsų pieno gamybą. Jeigu jums valgyti šį produktą yra bjauru ir darote tai per prievartą – nevartokite.

Maišydama šiuos produktus, pridėdama jų prie kasdien vartojamo maisto, galite pasigaminti įvairiausių patiekalų ir tuo pačiu padėti savo kūnui gaminti pakankamą pieno kiekį. Taip pat nepamirškite svarbiausių mitybos taisyklių. Valgykite bent 5 kartus per dieną. Valgykite įvairų maistą, tiek daržoves, tiek mėsą ar žuvį, tiek grūdines košes ar duoną. Gerkite pakankamai vandens ar kitų skysčių, turėkite šalia savęs atsigerti kiekvieną kartą žindydama, kad būtų patogu nedelsiant papildyti skysčių atsargas, vos tik pajutus poreikį, ypač jeigu esate linkus gerti per mažai. Pailsėkite, miegokite vos tik pasitaiko proga ir venkite streso. Laikykite kūdikį odos kontakte kaip galima daugiau. Kartus su specialiais maisto produktais tai gali pagerinti tiek pieno gamybą, tiek jo tekėjimą. Ir nepamirškite pasitikrinti, ar kitos priežastys, dėl kurių pieno gamyba gali nedidėti, tikrai yra suvaldytos ar pašalintos. Jeigu padarėte viską, ką galima padaryti ir maistiniai laktogenai jums nepadeda, verta pasvarstyti apie vaistus, kurie galėtų skatinti prolaktino išsiskyrimą ir tokiu būdu galbūt galėtų jums padėti pagaminti daugiau pieno.

Taip pat turėkite mintyje, kad kartais mamoms, kurių pieno gamyba pakankama, gausus pieno gamybą skatinančių produktų vartojimas gali sukelti per gausią pieno gamybą, dėl ko gali kilti problemų kūdikiui ir mamai. Tad pieno gamybos be reikalo neskatinkite!

Daugiau apie žindančios mamos mitybą galite paskaityti straipsnyje "Ką valgyti mamai, kuri žindo kūdikį?"

Daugiau informacijos apie maistą ir pieno gausinimą

http://mother-food.com/

http://www.mobimotherhood.org/

Daugiau informacijos apie pieno gausinimą

http://www.lowmilksupply.org/

Rima Kurtinaitienė

Renginiai

2018  metų paskaitų tvarkaraštis

Gruodžio 6 d. "Papildomas kūdikių maitinimas" INTERNETU GYVAI 9 val.

Gruodžio 6 d. ""Nujunkymo menas" INTERNETU GYVAI 11 val.

Gruodžio 13 d. "Žindomų kūdikių elgesys" INTERNETU GYVAI 9 val.

Gruodžio 13 d.  "Žindymas užimtoms mamoms" 18 val.

Sausio 15, 17, 22, 24 d. Žindymo kursai "Lengva motinystė"  rytinė grupė nuo 9 val.

Sausio 27 d. Dvynukų žindymas 11 val.

© Zindymas.lt Be svetainės savininkų leidimo informaciją kopijuoti ir platinti draudžiama. Svetainėje pateikiama medžiaga yra informacinio pobūdžio ir neatstoja specialistų konsultacijos. Informaciją stengiamės kaip galima greičiau atnaujinti, kad ji atititktų naujausius mokslinius tyrimus, tačiau neišvengiamai gali likti klaidų ir netikslumų. Todėl esant problemoms geriausia yra kreiptis į specialistus.